Eerste UvA Onderwijsdag inspireert

Onderwijs centraal op de eerste UvA Onderwijsdag

1 juni 2017

Karen Maex, rector magnificus van de UvA, trapte woensdag 31 mei de eerste UvA Onderwijsdag af. De dag was speciaal georganiseerd voor iedereen die betrokken is bij onderwijs. Het thema was ‘Inspiring Generations’, ook het lustrumthema van de UvA.

De 200 deelnemers aan de Onderwijsdag hoorden keynote speeches van o.a. hoogleraar Denny Borsboom over de vraag wat een academicus eigenlijk is en student Mourad Farahat over de international classroom. Daarna kon gekozen worden uit verschillende workshops rond onderwijsgerelateerde onderwerpen.

Onderwijsvisie als rode draad

Rode draad door de dag was de geactualiseerde Onderwijsvisie, die half juni aan de academische gemeenschap wordt voorgelegd.

Rector magnificus Karen Maex haalde deze aan in haar openingstoespraak: ‘De Onderwijsvisie is ontzettend belangrijk, het geeft ons een beeld van waar we samen met ons onderwijs naartoe willen. Maar het is en blijft een document, het blijven cijfers en letters. Uiteindelijk bent u het kloppende hart én het denkende brein van deze universiteit. Daarom ben ik zo blij dat we vandaag hier bij elkaar zijn gekomen. Want uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde. Het best mogelijke onderwijs voor onze studenten.’

Maex liet ook weten dat dit wat haar betreft zeker niet de laatste UvA Onderwijsdag was: ‘De UvA Onderwijsdag is een mooie gelegenheid om onze kennis op onderwijsgebied met elkaar te delen. Volgend jaar wordt er dan ook zeker een tweede editie georganiseerd’.

UvA Onderwijsdag

Fotoimpressie van de UvA Onderwijsdag 2017 (bekijk de slideshow middels het icoon linksboven). Foto's: Wouter van der Wolk.

385 jaar UvA: ‘Inspiring generations’

De UvA Onderwijsdag haakte met het thema Inspring Generations aan bij het lustrum van dit jaar  waarin de UvA viert dat ze 385 jaar bestaat. Het lustrumthema verwijst naar het heden, het verleden én de toekomst van de universiteit. Dit past perfect bij de ontwikkelingen in de onderwijsvisie van de universiteit.

Gepubliceerd door  Universiteit van Amsterdam